Samenwerken op afstand met… ondernemer Örjan Frikkee
donderdag 15 oktober 2020Samenwerken op afstand. Hoe bevalt het werkend Nederland? In deze serie vertellen professionals hierover. Deze keer aan het woord: Örjan Frikkee, zelfstandig ondernemer en eigenaar van iGarage, een scale-up in de automotive. “Ik kan niet wachten totdat ik mijn klanten weer écht kan bezoeken.”
iGarage is een gratis app voor autobezitters. De app zorgt voor transparantie en inzage in de onderhoudshistorie. Slimme algoritmes voorspellen de onderhoudskosten en een afspraak met de garage is zo gemaakt. Tegelijk biedt een online dashboard garagisten de mogelijkheid om transparanter (en digitaler) te communiceren met klanten, betere service te bieden en meer rendement te halen.
Van kantoor naar thuiswerken
Örjan richtte iGarage in 2015 op. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een scale-up met 5 medewerkers en ruim 700 aangesloten garagebedrijven. Tot maart van dit jaar werkte het team grotendeels vanuit het kantoor in Ouderkerk aan de Amstel. Örjan: “Nu hebben we elkaar sinds die tijd nauwelijks meer fysiek gezien.”
Video vergaderen via Microsoft Teams
Om toch met elkaar in verbinding te blijven, video vergaderen Örjan en zijn collega’s regelmatig. Hij vertelt: “Dat doen we via Microsoft Teams. We starten elke dag met videoconferencing. Dan bespreken we met het hele team wat we die dag gaan doen. Daarnaast overleg ik nog apart met de collega’s die – net als ik – de sales en support voor hun rekening nemen. We plannen dan acties in via video communicatie en overleggen welke klanten we gaan bellen. Documenten delen we met name via oplossingen zoals WeTransfer en Dropbox.”
Samenwerken met collega’s in India
Wat betreft video vergaderen en samenwerken op afstand heeft Örjan al de nodige ervaring in video collaboration. Hij licht toe: “De development van de iGarage-applicatie vindt plaats in India. Het team daar bestaat uit zo’n 8 developers. Met hen hebben we heel regelmatig video communicatie. Periodiek video vergaderen we om de voortgang van de updates te bespreken.”
Uitdaging: klantcontact
Ook de sales en het contact met (potentiële) klanten verloopt grotendeels online via videoconferencing. Örjan: “Dat vind ik een uitdaging. Voorheen was ik erg veel op pad naar garagisten en conceptmanagers. Nu zit ik achter een beeldscherm te video vergaderen. Dan is het lastig om de persoon aan de andere kant goed aan te voelen. Is de klant geïnteresseerd? Op z’n gemak? Tijdens een fysieke meeting merk je dat snel. Met video vergaderen krijg ik daar minder snel grip op.”
Trainingen geven op afstand
Sinds dit jaar biedt iGarage bovendien ook trainingen aan voor garagehouders. Örjan: “Via de iGarage Academy leren garagisten in 3 trainingen alles over de werking van de applicatie en het online dashboard. Ook die trainingen geef ik veel liever bij de klant zelf via videoconferencing. Je geeft nu een training en ziet vaak niet direct de reactie van de deelnemers. Vragen stellen kan minder spontaan. De dynamiek is heel anders. Dat vind ik jammer.”
Soms op bezoek
Toch gebeurt niet álles online bij iGarage. Örjan: “Veel garagebedrijven zijn opengebleven. Je kan je auto immers niet online laten repareren of je banden laten wisselen via Microsoft Teams. Ik kan dus soms nog best langskomen op een veilige manier. Dat is prettig. Toch blijf ik vanzelfsprekend voorzichtig. Bij de brancheorganisaties is een fysiek bezoek vaak lastiger.”
Hopelijk snel weer op bezoek bij klanten
Al bij al ziet Örjan in de toekomst vooral een hybride werkvorm voor zich. “Ikzelf kan niet wachten totdat ik weer volop op pad kan naar mijn klanten. De hele dag video vergaderen en achter een beeldscherm zitten, vind ik vermoeiend en soms best zwaar. Maar ik zie ook dat het efficiënt is. Ik kan me dus goed voorstellen dat dit in de toekomst de standaard wordt. Digitalisering zie ik als iets positiefs. Het past bij deze tijd.
Lees ook de ervaringen van IT-manager Kees Vianen.
Ontdek tips voor samenwerken op afstand
Wil je ook dat medewerkers altijd prettig en soepel (samen)werken op afstand? Ontdek de mogelijkheden om dit zo optimaal mogelijk te faciliteren: lees meer informatie en ontdek praktische tips in het whitepaper.